Dela på Facebook
Medicinsk Personlig Träning

MPT - Löpning
 
MPT – Löpning (Medicinsk Personlig Träning – Löpning) vänder sig till dig som har skada, smärta, muskuloskelettala hinder eller funktionsstörningar som begränsar din löpförmåga.

MPT – Löpning är ett 120 dagar långt rehabiliteringsprogram som består av ett strukturerat uppbyggt träningsupplägg, funktionstester, videoanalyser, kontinuerliga uppföljningar/utvärderingar, manuella behandlingar såsom kiropraktik och mjukdelsbehandling för att du som deltagare ska kunna optimera din läkning och löpförmåga.

Målet för MPT – Löpning är att du ska kunna återgå till din önskade löpförmåga.

Programmet innehåller:
-8 st individuella behandlingar/funktionsträningar/-videoanalyser/uppföljningar var 12:e-24:e dag med legitimerad fysioterapeut.
-15 gruppträningar i redcord på Jernvallen Multicenter Rehabklinik.
-Individuellt anpassat träningsprogram som riktar sig mot att optimera din löpning.
-4 månader fri individuell träning på Jernvallen Multicenter Rehabklinik.
-1 st terminskort för löpskolning/-teknik och funktionell träning hos Hälsokonsult/PT Britt Lindberg, www.blhalsokonsult.se.

Boka tid hos leg. fysioterapeut Mattias Qvist för "Medicinsk Personlig Träning – Löpning" (MPT - Löpning).

​Läs Lotta Enbarrs (till vänster i grön tröja på bilden) berättelse nedan.
 
En mil på 120 dagar - en enkel match?!
 

Det var en dag i början av februari och ännu en gång kom jag hem från en löpartur som gav mer smärta än njutning.  3 minuter  - det var allt mina knän klarade innan det började värka men jag sprang min runda ändå, ”det går nog över snart”.
En bokad tid hos Mattias Qvist på Multicenter blev min räddning.
Jag kan lägga upp ett träningsprogram på 120 dagar till dig, sa han. Du måste skaffa dig fysiska förutsättningar för att kunna springa en mil utan smärta. Sedan följde en förklaring om ledband, brosk, muskler, senor, skelett, uppbyggnadstid och anpassad belastning.
Medan han förklarade så tänkte jag - det klarar jag på halva tiden!
Då säger Mattias - Lotta, det SKA ta minst 120 dagar annars blir det inte bra gjort, precis som om han hade läst mina tankar.
Jag tackade ja till Mattias förslag: han blev min medicinska PT, jag skulle göra precis som han sa och träningen började.
Som allt annat här i livet så gick det bra med uppstarten och de första veckorna.
På vårkanten kom det bakslag; jag hann inte träna så mycket som jag behövde, varken på Jernvallen Multicenter eller med löparträningen. Besvikelse och frustration infann sig och jag försökte göra dubbla pass för att ”träna ikapp”. Det var ingen bra lösning. Till slut pausade Mattias vårt samarbete och jag blev förbannad och ledsen. Efteråt förstod jag att jag höll på att träna sönder kroppen mer än jag byggde upp den. Tack Mattias för din vishet och ditt mod att säga ifrån.
Ett delmål blev VårRuset 5 km den 16 maj. Tid i mål 27:05, smärtfri och otroligt nöjd. Dagen efter kunde jag inte gå för jag hade fått så ont i knä. Akutbesök hos Mattias som resulterade i nya övningar och ännu noggrannare träning.
Mitt slutmål var Höga Kusten Trail den 3:e september. Mattias var mycket skeptisk till idén och lovade inte att kroppen skulle klara av det. Det blev en underbar tur som tog mycket längre tid än jag hade räknat med. Mål på 9 timmar och 32 min, helt fantastisk känsla att ta sig runt 43 km, en ultramara i tuff terräng. Naturligtvis hade jag träningsvärk dagarna efteråt men ingen smärta, inget haltande utan bara ett stort leende på läpparna och en enorm tacksamhet till Jernvallen Multicenter och speciellt till Mattias.
//Lotta Enbarr